Znáte to. Paměť malých dětí je hodně výběrová. Překvapí vás, že si vaši tříleťáci nebo čtyřleťáci pamatují některé drobnosti, ale z dovolené z loňského roku nevědí zhola nic? Je to normální. Do tří let věku si děti budou později pamatovat jen velmi málo. Přesto ale lze paměť dětí na hezké zážitky podpořit, a dokonce vědci tvrdí, že lze dosáhnout toho, že dítě si některé zážitky od dvou let výše může pamatovat trvale, pokud víme, jak na to.

  1. Udělejte všední věci nevšedními

Dítě si pamatuje mnohem déle to, co se jakýmkoliv způsobem hodně vymyká jejich běžnému způsobu života. Moje dcera do tří let věku prakticky neznala a nedostávala bonbony. Když jsme poprvé v jejích třech letech letěli k moři, ještě navíc v nekřesťanskou ranní hodinu, připravila jsem si jich sáček na cucání, kvůli zvládnutí tlaku a na uklidnění. Dostávala jeden za druhým, až byl sáček prázdný. Nevím, jestli je to nejvýchovnější docílení klidného a spokojeného dítěte během letu, ale zafungovalo to. Teď je jí pět a chystáme se znovu k moři. A hádejte, co především si z minulé dovolené zapamatovala? A na co se ptala? No samozřejmě… jestli v letadle zase dostane spousty bonbonů!

Nečekaně se můžete zachovat kdykoliv během dovolené. Nedostávají vaše děti hračky jen tak, necháváte si vše na narozeniny a Vánoce? Dobře děláte, ale zkuste zvážit, zda si nespojit dovolenou s rituálem nové hračky, kterou dítě dostane v cestovním prostředku. Skvěle se během cesty zabaví a jinak otravnou přepravu do dovolenkové destinace si zapamatuje díky těšení se na nové překvapení kladně.

Překvapení samozřejmě ale mohou být i nemateriálního charakteru. Nechte je jeden večer vzhůru do půlnoci a ukažte jim hvězdy. Přineste jim jeden den snídani do postele. Pokud už jsou větší a čtou si samy, zkuste jim navrhnout, jestli by nechtěly na dovolené předčítat, tak jako dříve. Vezměte k tomu nějakou knihu, kterou jste měli sami rádi v jejich věku, a při té příležitosti si povídejte o vašem dětství i o knížce samé. Vzpomeňte si, na co si nejvíce pamatujete třeba z táborů – na táborák a bojovku? A co vám brání něco podobného dítěti při dovolené u českého rybníka připravit? Jistě sami přijdete na spoustu dalších nápadů, jak udělat dovolenkový den ještě o něco nevšednějším a zapamatovatelnějším.

2. Vizualizujte

Paměť malého dítěte je z velké části vázána na vizuální zážitky. Budou si spíše pamatovat, co zajímavého viděly, než co říkal průvodce, ale nezaškodí jim zážitky ještě vizuálně připomenout. Fotoalba jsou klasika, a jsou rozhodně lepší, než desítky a stovky složek v počítači, do kterých se už nejspíše nikdy nepodíváte. Fotoalba je dobré si čas od času prohlédnout a povídat si o zachycených místech a momentech. Mimochodem to dobře funguje i na sourozeneckou žárlivost. Vždy, když dcera nechápe, proč musím jejího brášku krmit a je u jídla celý špinavý, vytáhnu příslušné fotky jí samé a je klid. Nám s dcerou se ale osvědčilo ještě něco jiného – z každé opravdu velké dovolené děláme koláž, která se pak libovolně dlouhou dobu hřeje na zdi dětského pokojíčku. Jako podklad vždy používáme korkovou nástěnku s dřevěným rámečkem. Na rámeček nalepíme tavnou pistolí materiál na dovolené nasbíraný – v případě moře jsou to mušle, v případě Kozákova kamínky s blýskavými kusy polodrahokamů, z jedné propršené dovolené šnečí ulity… fantazii se meze nekladou. Dovnitř patří vyvolané fotky z nejzajímavějších momentů pro dítě. Vždy přidáváme i fotku místa, kde jsme bydleli, a společnou rodinnou fotku. Koláž doplní vstupenky, dětské jízdenky z vlaku, pohlednice. Pokud už dítě umí psát, necháme ho napsat pohlednice a pošleme je kromě babiček, které budou mít radost, i na vlastní adresu. Získáme tak autentickou vzpomínku i s pěknou známkou a razítkem.  Celou nástěnku zavěsíme na dítětem vybrané místo a na dlouhé hovory o vzpomínkách je zaděláno.

3. Mluvte

Jedna z teorií praví, že děti si z raného dětství takřka nic nepamatují, protože neumí ještě mluvit a jak zážitek není verbalizován, snadno se z paměti vymaže. Mluvit ale můžete místo dětí vy, jazykem, kterému rozumějí, jednoduchými slovy, které dokážou děti opakovat a přiřadit jim význam. Čím častěji si budete o zážitku povídat, tím spíše si ho dítě zapamatuje. Vše, co na dovolené vidíte, mu zkuste jeho jazykem co nejvíce přiblížit, povídejte si s ním o tom, co se mu každý den nejvíce líbilo, jak mu chutnalo jídlo u večeře, co by chtělo druhý den dělat. Zkuste si třeba před spaním vymýšlet „bulharské“ nebo „italské“ pohádky s místními reáliemi. Pořiďte si nějakou dětskou knížku, spjatou s daným místem nebo zemí, a večer z ní předčítejte. Dcera si například jednu z dovolených na Šumavě, kdy jsme hodně jezdili vlakem, pamatuje díky knížce „Pohádky ze šumavských lokálek“, kterou jsme tam pořídili.

A jedna rada na závěr. Vše, co jsme si vyjmenovali, jistě dopomůže k tomu, aby si dítě na zážitky pamatovalo. Ale i kdyby se to u některých konkrétních zážitků nepovedlo a dítě si na ně později nemohlo vzpomenout, vedlejším efektem je, že všechno, co jsme zmínili, jsou zážitky pro děti velmi příjemné. A atmosféru lásky, pohody, příjemných překvapení a radostí si děti zapamatují zcela jistě – včetně nejmenších miminek. A o to jde především!