Jste těhotná a ptáte se, co můžete pro svého drobečka udělat? Co jíst, a co ne? Nepřejídejte se a jezte vyváženě! Každá nastávající maminka by neměla zapomínat na to, že svou stravou v těhotenství zajišťuje výživu nejen pro sebe, ale i pro své dítě.

Výživa těhotných žen nesmí být jednostranná, musí mít všechny základní složky včetně vitamínů. Váhový příbytek by se měl pohybovat mezi 10 až 12 kg. Nejvydatnější by měla být snídaně a oběd. Je vhodné přidat i dvě svačinky denně, díky kterým mohou maminky přijímat menší porce a snížit tak riziko pocitu těžkosti po jídle.

Vitamíny ve výživě těhotných žen

Všechny vitamíny s důrazem na kyselinu listovou budou tou správnou volbou. Ta omezuje výskyt vývojových vad. Velmi vhodné je její podávání již při plánování „otěhotnění“. V lékárnách najdete „preparát BIO – folic“. Doporučuje se i vitamín A, u kterého je však třeba opatrnost. Mimo vitamíny je vhodné přidávat jodové tablety – o jejich užívání se poraďte se svým gynekologem. Při správné a pestré stravě není nutné užívání multivitaminových doplňků. Jsou drahé a žena mající pestrou a vyváženou stravu je nespotřebuje a přebytečné vitamíny vymočí. Kromě toho se mohou špatně vstřebávat.

Desatero správné výživy pro nastávající maminky:

  • jezte vícekrát denně, ale v menších porcích. Doporučuje se nejméně 5 porcí s tím, že nejvíc kalorií má obsahovat snídaně a oběd. Pozor na večerní přejídání.
  • bílý a toastový chléb vyměňte za celozrnný a stravu doplňte ovesnými vločkami
  • můžete si vzít kousek čokolády, ale sladké zkuste omezit
  • kuřecí a jiné maso připravujte bez tuku, nejlépe na teflonové pánvi
  • u televize raději jezte ovoce – oříšky, brambůrky a sladkosti nejsou pro těhotné ženy vhodné
  • je třeba omezit sůl
  • v těhotenství se nedoporučují redukční diety
  • vyhněte se fast foodům
  • nezapomínejte na čerstvé vitamíny a železo v podobě zeleniny
  • těhotná žena potřebuje asi 2,5 litru tekutin, vhodné jsou především ty neslazené
  • doplňte stravu jódem (tuk z mořských ryb), vitamínem E (Erevit), vitamínem C (šípek, brambory), kyselinou listovou

 

MUDr. Josef Jonáš, praktikující řízenou a kontrolovanou detoxikaci, uvádí: „Určitě není správný všeobecně rozšířený názor, že má žena v těhotenství jíst podle chuti a nemá se ohlížet doleva ani doprava. Už nadměrné kilogramy, které v těhotenství přibere, ukazují, že její strava nebyla správná. Za přiměřený se pokládá váhový přírůstek do patnácti kilogramů. V průběhu těhotenství by tedy neměl být zvyšován kalorický příjem, maximálně se může v poslední části těhotenství lehce zvýšit množství potravy, ale skutečně jen lehce, a ne příliš významně. Tuk, který v takovém případě u těhotných vzniká, se pak těžko shazuje a obezita, jež po těhotenství zůstává, bývá pro ženu riziková.“

Konzumace alkoholu v těhotenství

Je všeobecně známo, že alkohol v těhotenství je tabu. Vysoká konzumace alkoholu během těhotenství poškozuje vývoj plodu. Jedná se o tzv. „alkoholový fetální syndrom“, který zahrnuje: zpomalení růstu plodu s vrozenými vývojovými vadami v oblasti obličeje, centrální nerovové soustavy, srdce, genitálního a močového ústrojí. Postihuje kolem 10 % dětí matek, které během těhotenství konzumují během jednoho týdne 1,5 až 8 sklenek alkoholických nápojů.

Konzumace kofeinu v těhotenství

Kofein prostupuje placentou a ovlivňuje srdeční frekvenci plodu. Protože není zcela prokázána bezpečnost kofeinu v těhotenství, doporučuje se jeho denní maximální dávka v těhotenství 300mg/den, což představuje ekvivalent 2 až 3 šálků kávy, 4 šálků čaje nebo 6 skleniček nápojů typu Coca Cola.

Pozor na hladovění

U těhotných žen dochází při hladovění k rychlejšímu poklesu hladiny glukózy, inzulínu, glukoneogenetických aminokyselin. Vytvářené ketolátky pak pronikají placentární bariérou a mohou vyvolat metabolické změny u plodu, dokonce může dojít k poškození mozku. Proto se hladovění během těhotenství nedoporučuje! Rovněž nedostatek bílkovin během těhotenství představuje závažné riziko pro vývoj plodu. Bylo potvrzeno, že dávka bílkovin v určitém rozmezí přímo koreluje s porodní délkou a váhou novorozence.