Strašák jménem osteoporóza? Chcete-li si hustotu kostí udržet co nejdéle, je třeba hýbat se. Jako ideální si přitom jeví chůze. Aby docházelo k dostatečné tvorbě nové kostní tkáně a její mineralizaci, musíte ovšem chodit pravidelně. Ujít byste měli svižným tempem 3 až 5 km za hodinu ideálně 5krát týdně. Jedině tak lze zabránit tomu, že se bude odbourávat více kostní hmoty, než kolik se jí tvoří.

Jak předejít osteoporóze?

Stejně jako celé naše tělo, stárnou také kosti. O prevenci osteoporózy (řídnutí kostí) přitom platí, že co si nevybudujete v dětství a mladé dospělosti, už nedoženete. Zhruba od 30. roku věku totiž kostní hmota ubývá a do 75 let se jí z celkového množství ztratí 20 až 25 procent. Klesající pevnost a pružnost kostí pak s sebou nese nebezpečí snadných zlomenin.

Máte pocit, že dodržuje správnou životosprávu a že se vás tato problematika netýká? Opakované výzkumy tvrdí, že to s naší populací příliš dobré není. Nedostatek vitaminu D, vápníku a nízká pohybová aktivita je smutnou realitou současného světa.

Ubývání kostní hmoty a celkové snížení kvality kostí přitom může vést až k osteoporóze, která se označuje jako „tichá epidemie“ naší doby. Jasnou příčinou je pohodlný a nezdravý životní styl. Ve větší nevýhodě je pak ženská část populace – dle odborníků osteoporóza postihuje více ženy než muže a má u nich často vážnější průběh. Právě dlouhodobý nedostatek vitaminu D, vápníku a fyzické aktivity vede u žen zejména v období menopauzy k vyššímu riziku zlomenin, zejména v oblasti páteře nebo krčku stehenní kosti, které jsou pro osteoporózu typické. Záludnost onemocnění spočívá v tom, že na sebe neupozorňuje žádnými závažnými příznaky ani výraznou bolestí.

Prevencí k odolným kostem

Prevence je jednou z možností, jak lze účinně a s minimálními náklady předejít vážným komplikacím v budoucnu. Pokud chcete vědět, jaký je aktuální stav vašeho kostního metabolismu či zda není ohrožen, můžete se objednat na komplexní osteologické vyšetření. Vyšetření se skládá z pohovoru (anamnézy) a následného laboratorního odběru (zjišťuje se hladina vitaminu D, vápníku, parametry kostní novotvorby, resorpce – odbourávání). V případě potřeby přichází na řadu také bezbolestné zobrazovací vyšetření kostní tkáně (denzitometrie).

Zaměřte se také na dostatečný příjem vitaminu D (získáváte jej zejména ze slunečního záření, případně je možné užívat doplňky stravy) a hlavně vápníku. Schopnost těla vstřebávat vápník se s věkem snižuje. Zásadní roli hraje strava, kdy hlavním zdrojem vápníku by měly být mléko a mléčné výrobky, najdete jej ale také v dalších potravinách (mák, ořechy a různá semínka, brokolice a květák, tofu aj.).

Rodinná zátěž

Rodinná anamnéza je hlavním ukazatelem řídnutí kostí. Jestliže pocházíte z rodiny, kde se u starších dospělých častěji vyskytují zlomeniny, špatný postoj těla nebo snížení tělesné výšky, je možné, že členové vaší rodiny trpí osteoporózou, ať už diagnostikovanou, či nikoli. A pokud ji mají oni, hrozí bohužel i vám. Jestliže někdo z vaší rodiny trpí osteoporózou, oznamte to svému lékaři.

Na co si dát pozor?

Odborníci radí vyhnout se aktivitám a cvičením, při nichž se páteř dostává do krajních poloh. Zcela nevhodné jsou sporty spojené s možností pádu a prudkými pohyby (sjezdové lyžování) a skoky. Kostem neprospívá ani fotbal, volejbal, tenis, squash a aerobik. Určitě nic nepokazíte pravidelným plaváním, nicméně zmíněná pravidelná intenzivní chůze je zkrátka nejvhodnější prevencí.

 

LIGA proti osteoporóze

Liga proti osteoporóze byla zaregistrována ve druhé polovině roku 2000. Založení Ligy bylo odezvou na alarmující zprávy o stoupajícím počtu onemocnění osteoporózou a jejich důsledků ve světě i u nás a výzvou k laické veřejnosti pomáhat tuto situaci zlepšit. A právě shromažďování a šíření informací o příčinách, prevenci, diagnostice a léčbě osteoporózy je základním úkolem Ligy, vůle pak závisí na každém z nás. Při stanovení diagnózy a v léčbě osteoporózy je úloha lékařů nezastupitelná. Zde může Liga pouze doporučit návštěvu některého ze specializovaných pracovišť, pomoci najít to nejbližší a pro vás nejvhodnější.