Ekzémy, akné, padání vlasů nebo únava. Potýkáte se s těmito nešvary nejen v těhotenství nebo šestinedělí? Pak vám nejspíše chybí vitaminy skupiny B.

B-komplex – tedy vitaminy skupiny B – jsou esenciální látky, které zajišťují správné fungování našeho organismu. Jde o vitaminy rozpustné ve vodě. Díky tomu hrozí jen nízké riziko předávkování.

Vitaminy skupiny B

B1 (thiamin)

Působí příznivě na nervový systém a při únavě. Jeho potřeba stoupá při velké fyzické námaze. V lidském těle se tento vitamin neukládá, a proto je potřeba ho jednou za čas tělu dodat. Jeho množství v těle snižuje pití kávy a velkého množství čaje.
Co způsobuje nedostatek: Může se projevit vyčerpaností, zmateností, ztrátou chuti k jídlu, depresemi, apod.
Kde ho najdete: V malém množství je přítomen v potravinách rostlinného i živočišného původu. Bohatým zdrojem jsou neloupané obiloviny, maso, pivovarské kvasnice, med a ořechy.
Na co si dát pozor: Předávkování u tohoto vitaminu nehrozí, protože je vylučován močí. Výjimečně se může u citlivějších lidí objevit alergická reakce. Někteří odborníci varují, že se po nadmíře vitaminu B1 rodí velké děti.

DDD: těhotné a kojící ženy zhruba 1,6 mg, jinak se dávky vitaminu liší podle věku i pohlaví

B2 (riboflavin)

Jedná se o žluté až oranžové přírodní barvivo, které jemně fluoreskuje a člověk ho musí přijmout potravou. Je důležitý pro tvorbu nových buněk, tedy obnovuje pokožku, vlasy a nehty, má na starosti správnou funkci očí, posiluje srdce a pozitivně působí na celkový metabolismus organismu včetně nervové soustavy a mozku.

Co způsobuje jeho nedostatek: Nedostatek riboflavinu se projevuje hlavně trhlinkami v koutcích úst. Dále se může objevit zánět hlasivek, šupinatění kůže, zánět spojivek, světloplachost apod.

A co nadbytek: Stejně jako vitamin B1, i riboflavin je rozpustný ve vodě a vylučován močí, a proto se jím nelze předávkovat.

Kde ho najdete: Největším zdrojem tohoto vitaminu jsou vnitřnosti jako játra a ledvinky, vejce, vepřové a hovězí maso. Dětem ho můžete podat prostřednictvím tvarohu, mléka a kakaa. Vitamin B2 obsahují potraviny, u kterých najdete ve složení označení E 101. Pány zase potěší, že významným zdrojem vitaminu B2 je pivo.

Na co si dát pozor: Nejlepší je, když jsou vitaminy skupiny B přijímány společně. Jednotlivé vitaminy totiž ovlivňují funkci mezi sebou a většinou je to tak, že má-li fungovat jeden vitamin správně, potřebuje k tomu další vitaminy skupiny B.

DDD: 1,6 mg (vyšší množství je vyloučeno bez užitku)