Některé možná znáte, jiné vám třeba nic neříkají. Jedno ale mají společné. Patří mezi takzvané superpotraviny, bez kterých se vaše tělo ani zdraví neobejde.

Pokud jste je ještě nezařadili do svého jídelníčku, učiňte tak už dnes. V čem vám mohou být superpotraviny prospěšné? Protože bsahují spoustu vitaminů, minerálních látek, vlákniny, enzymů a spoustu dalších zdravých složek, prospívají jak našemu organismu, tak i naší kráse.

Chia semínka

Nejsou u nás až tak známá, ale to neznamená, že bychom je měli opomíjet. Obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin, vlákniny, fosforu, draslíku a vitaminů A, B a C. Díky nim jsme odolnější vůči chřipkovým epidemiím, naše pokožka je hebčí a zářivější a naše tělo se díky nim zbavuje škodlivého cholesterolu. To ale není vše, co chia semínka umí. Fungují jako prevence proti vzniku Alzheimerovy choroby, osteoporózy nebo rakoviny. Podporují rychlejší spalování tuků a v neposlední řadě regenerují klouby a svaly. Už tušíte, proč chia semínka zařadit do jídelníčku?

Kustovnice čínská

Dnes už ji u nás seženete téměř všude. Obsahuje obrovské množství antioxidantů a je v ní dokonce pět set krát více vitaminu C než v pomerančích. Mimo jiné je rovněž plná vitaminů B, E, esenciálních mastných kyselin, zinku či vápníku. A k čemu všemu je to dobré? Podle čínské medicíny zpomaluje stárnutí a prodlužuje život. Také se používá k léčbě rakoviny, zlepšuje naši paměť a snižuje vysoký krevní tlak. Hodí se i do dietního jídelníčku, pomáhá totiž lépe odbourávat podkožní tuk.

Černé fazole

Všechny fazole našemu zdraví prospívají, ale ty černé jsou bezpochyby nejzdravější. Mají totiž nižší obsah sacharidů. Na druhou stranu jsou plné vlákniny, díky které výborně fungují proti zácpě, snižují škodlivý cholesterol a dodávají tělu potřebnou energii.

Avokádový olej

Málokdo ho používá či aspoň zná, ale především v letních měsících by neměl chybět při žádném grilování. Avokádový olej je důležitým zdrojem draslíku, hořčíku, fosforu, vitaminů B, C a E a také antioxidantů, proto zpomaluje proces stárnutí. Prospívá i našim játrům a močovým cestám. Nejlépe chutná právě s grilovaným masem.

Pohanka

Proteiny, sacharidy, mastné kyseliny a úplně bez lepku. To je pohanka. Proto je vhodná nejen pro celiaky, ale i ty, co mají problém s vysokým cholesterolem. Blahodárně působí také na naše cévy, funguje jako prevence proti srdečním chorobám a posiluje imunitu

Ovesné vločky

Dát si je k snídani, ať už v klasické podobě, nebo ve formě ovesné kaše, je to nejlepší, co pro své zdraví můžete udělat. Obsahují nepřeberné množství vitaminů a minerálů, hořčík, zinek, draslík či mangan. Podle mnohých vědeckých studiích vločky snižují cukr v krvi a jejich pravidelnou konzumací předcházíme onemocněním srdce.

Řasy

V českém jídelníčku se s nimi příliš často nesetkáváme, ale to je škoda. Jak mořské, tak sladkovodní řasy jsou plné bílkovin, železa, vitaminu B12, beta-karotenu a také vzácné esenciální mastné kyseliny GLA. Díky tomu podporují naši imunitu, působí protizánětlivě, dodávají nám energii a zajišťují správné trávení. Řasy jsou nejchutnější v salátech, polévkách či těstovinách.

Superpotraviny seženete ve specializovaných obchodech se zdravou výživou či každém větším supermarketu.