V Indii, Číně nebo Peru si bez kurkumy nedokážou představit snad žádný pokrm. Ne až tak pro svou chuť, ale spíše pro barvu a léčivé účinky. Je to totiž koření k nezaplacení.

Patří mezi nejzdravější koření, které vůbec existuje. U nás je kurkuma známá spíše jako součást směsi koření zvané kari. Právě díky kurkumě má tak úžasnou žlutou barvu. Pro co si jí ale lidé skutečně tak váží?

Zázračná látka zvaná kurkumin

Mnohé výzkumy z posledních let dokázaly, že je prospěšná našemu zdraví. Obsahuje totiž látku zvanou kurkumin, která má protirakovinotvorné účinky. To ale rozhodně není vše. Funguje i jako prevence proti Alzheimerově chorobě a zároveň ji dokáže léčit. Pokud vás tedy trápí paměť, rozhodně zařaďte „žlutý zázvor“, jak se občas kurkumě říká, do svého jídelníčku. Kurkumin ale dokáže ještě něco víc. Díky svým protizánětlivým a antioxidačním účinkům léčí nejrůznější záněty v těle a také udržuje náš organizmus v bdělém stavu.

Přírodní antidepresivum

Jste neustále ve stresu a pod tlakem? Kurkuma funguje i jako přírodní antidepresivum! Stačí jedna lžička denně a deprese nebo stavy úzkosti budou minulostí. V asijských zemích se s kurkumou rozhodně nešetří a to proto, že už ve starověku lidé tvrdili, že má omlazující účinky a zpomaluje stárnutí. A ženy toto koření často konzumují proto, že zrychluje metabolismus, a tak díky němu rychleji shazují přebytečné kilogramy.

Proti rakovině

Jak jsme si řekli již na začátku, kurkuma působí proti rakovinotvorně. Málokdo ovšem ví, že účinkuje na všechny druhy známých rakovin, přičemž nemá žádné vedlejší účinky. Kurkumin umí zabránit vytváření krevního řečiště, které potřebují nádorové buňky k tomu, aby se dostatečně zásobily krví. Ale zároveň dokáže podpořit činnost zdravých buněk.

3 důležité zásady konzumace kurkumy

Pro samotnou léčbu ale rozhodně nestačí jen přidávat koření do jídla. Kořen kurkumy totiž obsahuje pouhá tři procenta kurkuminu a to je hodně málo. Měli bychom zkonzumovat jeden gram této látky denně. Proto je důležité konzumovat doplňky stravy, které obsahují výtažky z kořene kurkumy. Při vaření kořene je také nutné dodržovat určité zásady správné přípravy kurkumy, protože jedině tak docílíte toho, že na vaše zdraví bude mít pozitivní účinky:

1. Kurkumu musíte vždy ze všeho nejdříve povařit, jedině tak se vám do těla dostanou její zdraví prospěšné látky.

2. Je zapotřebí ji konzumovat společně s černým pepřem, který zaručuje lepší vstřebatelnost kurkuminu do našeho organismu.

3. Vždy toto koření konzumujte společně s nějakým zdravým tukem, například panenským olivovým nebo kokosovým olejem, protože se v tucích lépe rozpouští.

 

Recept: Kurkumové mléko

Už jste někdy ochutnala kurkumové mléko? Stačí sklenice denně, abyste tělu dodala vše, co potřebuje, aby bylo stále zdravé a vitální. Připravte si ho proto doma i vy. Ze všeho nejdříve si udělejte kurkumovou pastu. Čtvrt hrnku mleté kurkumy smíchejte s půl lžičkou mletého černého pepře a půl hrnkem vody. Dobře promíchejte. Směs povařte v kastrůlku na mírném ohni a nechte vychladnout. Pastu skladujte v uzavíratelné nádobě v lednici. Na mléko si připravte litr jakéhokoliv vašeho oblíbeného mléka, do kterého následně přidáte půl lžičky kurkumové pasty, lžičku kokosového oleje a med. Mléko zahřejte, ale nesmí se vařit. Pijte hrneček každé ráno a večer.