Dlouhá cesta k moři, kolony a horko. Nejspíš se vám z té představy dělá lehce slabo. S dostatečnou přípravou a vyrovnaným přístupem lze vše zvládnout v pohodě a hlavně bezpečně. Odborníci mají tipy, které vám usnadní nejen přípravy, ale i cestu samotnou.

Pokud chcete vyjet zvečera a většinu cesty absolvovat v noci, musíte si být jistí, že to zvládnete. Existuje skupina řidičů, kterým noční cestování jednoduše „nesedí“ a autokluby doporučují, aby v takovém případě volili raději cestu ve dne. Dokonce i spící spolucestující mohou zvýšit riziko nepozornosti a únavy. Podle odborníků je lepší vstát dříve a po lehké snídani vyrazit na cestu, než se přemáhat a cestovat v noci. Nedostatek koncentrace a únava bývá totiž jednou z častých příčin dopravních nehod. Ospalý řidič má obdobně pomalé reakce jako ten, který je pod vlivem alkoholu. Pokud se cítíte unaveni, nezahánějte únavu kofeinem ani energetickými nápoji. I krátký spánek osvěží, a proto zastavte a dopřejte si čtvrt až půl hodiny spánku.

Dostatek odpočinku a lehká jídla

Nevyjíždějte bezprostředně po větším jídle, například po obědě. Během cesty nejezte v autě, zastavte na odpočívadle, projděte se, protáhněte, v klidu se najezte a počkejte aspoň půl hodiny, než znovu vyrazíte na cestu. Jídlo na cestu je dobré mít v přenosném chladiči. Vhodná strava na dlouhé cesty je lehká a přitom výživná, například celozrnný sendvič s krůtím nebo kuřecím masem a zeleninou nebo se šunkou a sýrem. Vynechte těžká jídla plná tuků, cukrů, soli a konzervantů. Dopřejte si přestávky každé čtyři hodiny, nezůstávejte sedět za volantem, vystupte a ulevte svému pohybovému aparátu zatíženému dlouhým sezením. Délka přestávek by měla být přímo úměrná počtu ujetých kilometrů a délce cesty, kterou již máte za sebou.

Dodržujte pitný režim

Důležité je nezanedbat pitný režim. Denně je třeba vypít tři litry tekutin, nejlépe čistou vodu nebo ovocný či bylinkový čaj mírně oslazený medem. Na limonády a nápoje s obsahem kofeinu a dalších „povzbuzovadel“ je lepší během cestování zapomenout. Voda je dobrá nejenom k pití. Během zastávek na benzinových stanicích si na toaletě opláchněte obličej chladnou vodou, a pokud vám otékají z dlouhého sezení nohy, na chvíli si je dejte do vodorovné polohy. Rozpohybujete svůj lymfatický systém chůzí, případně pokud je možnost, využijte na benzinových stanicích sprchu pro celkové osvěžení nebo si aspoň chladnou vodou opláchněte končetiny.

Nepřehánějte to s klimatizací

Klimatizace je v létě doslova k nezaplacení. Přesto všeho moc škodí. I když je působení vysokých teplot faktorem zvyšujícím únavu a přinášející rizika, rozdíl mezi teplotou ve vozidle a venku by neměl přesáhnout 7-10 stupňů Celsia. Střídání teplot je totiž také zátěží pro organismus a může docházet k nepříjemnému vysušování sliznic, které jsou podrážděné a náchylnější k infekcím. Vyrovnání s teplotou napomůže i dostatečný přísun tekutin, což umožňuje pocení. To je přirozeným a účinným způsobem ochlazování těla. Přehřátí také přispívá k rozvoji kinetózy. Předejít nevolnosti se dá kromě léků také vyloučením těžkých jídel a sezením na předním sedadle, které je blíže těžiště automobilu. I když je na cestování lákavé sledování ubíhající krajiny za oknem, v případě lidí, kteří trpí nevolností je lepší, pokud se dívají ven předním oknem anebo se zaměří na něco uvnitř vozu, ovšem neznamená to čtení. Zkusit lze sledování filmu na tabletu či mobilu.

Nepodceňte přípravu

Abyste se vyhnuli nervozitě a podrážděnosti, zkontrolujte si, zda máte vše, co potřebujete nejenom k cestě, ale na dovolené obecně. V klidu si také před odjezdem projděte, zda jste udělali vše, co jste chtěli: vypnuli elektropřístroje ze zásuvky, zavřeli okna anebo třeba zalili květiny. Zkontrolujte, jestli jste na nic nezapomněli a máte všechna zavazadla. Vyjeďte teprve tehdy, až si budete jisti, že je vše v pořádku. Na cestu se nikdy nevydávejte ve spěchu. Do auta si vezměte i věci na převlečení v případě změny počasí, přenocování anebo nehody s jídlem či pitím (ne vždy bude možné hned zastavit a hledat v zavazadlech), sprej na obličej pro osvěžení, léky (které pravidelně užíváte, dále proti bolesti a nevolnosti), dezinfekční gel nebo ubrousky, kapesníčky, power banky na mobily, toaletní papír, polštářkovou náplast a samozřejmě deky a polštářky.

Zabavte děti a šetřete si nervy

Pro bezpečné a pohodlné cestování je důležité, aby v autě panovala pohoda. Pokud jsou spolucestujícími děti, je třeba jim dopřát nejenom vhodnou stravu na cestu, dostatek tekutin a pohodlí při sezení, ale hlavně je zabavit. Existuje celá řada her, které efektivně zaženou nudu, přinesou dětem zábavu a vám klid. Oblíbená je například soutěž o to, kdo uvidí jako první zvolený předmět, například věž kostela, pole slunečnic anebo modré auto.

Další vhodnou hrou na dlouhé cesty je slovní fotbal nebo společně vyprávěný příběh. Rodič začne vyprávět příběh, například: „V domě za městem žil podivný muž. Nikoho si nevšímal a lidé se mu vyhýbali, protože se ho báli. Jednou se z ničeho nic se objevil uprostřed městečka a….“ V tu chvíli musí dítě pokračovat a střídá se celá osádka, kromě řidiče. Můžete hrát i lodě anebo scrabble. Ukrátit dlouhou chvíli pomůžou i oblíbené pohádky nebo písničky. Když už si nevíte rady a hluk v autě vzrůstá, zavelte k držení bobříka mlčení. Kdo to vydrží nejdéle, něco vyhraje. Případně děti také můžete zabavit sledováním pohádek či filmů na tabletu. Dětem pomůže během přestávek krátká rozcvička a nechte je také pořádně se vyběhat. Důležitá je jediná věc: vybrat vhodné místo, kde nehrozí nebezpečí, že vběhnou pod auto anebo se ztratí z dohledu. Tak šťastnou a klidnou cestu!