Otěhotnět s nadváhou nebo obezitou vás vystavuje většímu riziku a vzniku mnoha těhotenských komplikací. Ale se správnými stravovacími návyky a cvičením můžete donosit zdravé dítě.

Pokud patříte mezi 50 % těhotných matek, které mají nadváhu, nebo jste tou jednou z pěti, které jsou obézní, tak jste vystavena vyššímu riziku komplikací v těhotenství. Dobrou zprávou je to, že pokud budete spolupracovat se svým lékařem a podniknete kroky vedoucí ke zdravému těhotenství, dočkáte se zdravého usměvavého uzlíčku.

Jsem těhotná?

Jakmile bude váš těhotenský test pozitivní, objednejte se ke svému gynekologovi. Čím dříve budete mít svůj první ultrazvuk, tím lépe, neboť vaše těhotenství půjde náročněji poznat – a to jak proto, že ovulace je u žen s nadváhou často nepravidelná, a protože některé tradičně používající se nástroje k odhalení těhotenství mohou být kvůli břišnímu tuku nespolehlivé. Mějte ale na paměti, že váš lékař pravděpodobně nebude provádět ultrazvuk před 5. týdnem těhotenství (kdy ještě na ultrazvuku nebývá nic patrné).

Co mě čeká?

Při první návštěvě bude váš lékař chtít získat přesnou informaci o vaší hmotnosti pomocí výpočtu indexu tělesné hmotnosti (BMI). A vzhledem k tomu, že nadváha zvyšuje riziko gestačního diabetu (GDM), může váš lékař také vyzkoušet test na GDM (namísto čekání až do 28. týdne těhotenství). Pokud vyjde pozitivně, budete muset doma sledovat hladinu cukru v krvi. Pokud tomu tak není, bude vám i nadále kontrolovat krevní tlak a bílkovinu v moči při každé kontrole – a  pravděpodobně budete muset později v těhotenství absolvovat druhý test GDM.

Pochopení vašeho BMI

Váš BMI se vypočítá měřením tělesného tuku na výšku a váhu. Národní instituty zdraví (NIH) a Centra pro kontrolu a prevenci nemocí mají kalkulačky BMI, ale to by měl váš lékař učinit hned při první návštěvě, kdy také potvrdí, do které z následujících kategorií patříte:

  • Podváha: Méně než 18,5
  • Normální: 18,5 až 24,9
  • Nadváha: 25 až 29,9
  • Obezita: Vyšší než 30

Rizika a komplikace nadváhy nebo obezity v těhotenství

Pokud pečlivě dodržujete doporučení lékaře, je možné mít zdravé těhotenství a dítě. Ovšem nadváha nebo obezita v těhotenství – zejména pokud nepodniknete další kroky k tomu, abyste žili zdravým životním stylem – může zvýšit riziko komplikací pro vás i vaše dítě, jako jsou například:

  • Makrozomie – větší dítě při narození
  • Sekce neboli císařský řez (průměrný abdominální tuk může také zjednodušit operaci a zotavení)
  • Předčasný porod
  • Těhotenské komplikace včetně GDM , preeklampsie a hypertenze
  • Poruchy mozku a srdce u dítěte včetně defektů neurální trubice (které ovšem mohou být spojeny s obezitou nepřímo)

Obezita může také znemožnit vašemu lékaři určit správnou velikost a polohu plodu. Je zde také problém nepohodlí – a bohužel, jak se váha ještě více zvyšuje, tak jsou těhotenské příznaky nepříjemné. Kilogramy navíc mohou také způsobit větší bolesti zad, křečové žíly, otoky, pálení žáhy a další.

Udržování zdravé výživy

Potraviny, kterými se rozhodnete konzumovat, jsou také ty, které budou vaše dítě zásobovat. Zdravě se stravovat je proto jedním z nejlepších způsobů, jak mít zdravé těhotenství. Vaše denní strava musí obsahovat dostatečné množství kalorií a být nabitá potravinami, které jsou koncentrovanými zdroji vitamínů, minerálů a bílkovin. Zaměřit se především na kvalitu nad kvantitou.

 

Zde je několik jednoduchých tipů, jak se dostat na správnou cestu:

Pište si deník. Zaznamenávání toho, co jíte k snídani, obědu, večeři a svačině, znesnadňuje podvádění, zejména proto, že byste si možná měli zvykat jíst častěji, ale menší porce (6 malých jídel denně je těhotným ženám často doporučováno místo tří velkých jídel).

Vezměte si váš prenatální vitamín. I přes všechno úsilí nemusíte mít všechny živiny, které potřebujete – prenatální vitamin vám poskytne ty nejdůležitější. Jděte do nízko-glykemického stavu. Ujistěte se, že budete jíst dostatek masa, drůbeže, zeleniny a ovoce, spolu se zdravými tuky (jako např. lososem a avokádem) – všechny jsou nízko-glykemické.

Pijte hodně vody. Omezte sladké nápoje plné kalorií a nahraďte je čistou vodou. Přidat můžete např. citron nebo mátu.

Počítejte kalorie. Lékař vám pomůže nastavit denní kalorický příjem – a možná bude dokonce chtít, abyste ho snížila, zvláště pokud máte cukrovku.