Stává se vám často, že i když jste unavení, nemůžete usnout? Budíte se v noci a cítíte se vyspaní a ráno jste jak praštění pytlem? Nejspíš nedodržujete spánkovou hygienu. To neznamená jen chodit do peřin čistí, ale hlavně s čistou hlavou! Jak na to?

Řada z nás dělá, co se týče spánku hodně chyb. Před spaním jíme těžká jídla, v posteli pracujeme, místnost nevětráme, a když jsme hodně líní, sundáme ze sebe oblečení, hodíme kamkoliv, kde je ještě místo a ulehneme do peřin. Všechny tyhle případy jsou samozřejmě chyby a vy byste možná ani neřekli, že kvůli takovým drobnostem špatně spíte. Co vše bychom tedy měli dodržovat, aby se nám spalo lépe a kvalitněji?

Upravte si ložnici

Ložnice by měla být místem pro spánek (a někdy radovánky). Nedělejte si z ní pracovnu, jídelnu, hernu pro děti. Je to prostor pro vás (a vašeho partnera), kde byste měli odpočívat. Navíc to má být tak zvaná „čistá zóna“ – udržujte si v ložnici za každou cenu pořádek. Pravidelně utírejte prach, nenechávejte všude poházené oblečení, často měňte povlečení a pořiďte si vonné svíčky nebo osvěžovače vzduchu (s těmi to ale nepřehánějte, příliš silné aroma spánku nepomůže, spíš naopak). Zhruba jednou ročně byste také měli polštáře a peřiny vyčistit –  třeba v čistírně.

Na co si dát pozor?

Teplota –  ani horko, ani zima, optimální je podle studií držet teplotu v ložnici mezi 18 až 20 stupni Celsia. Tuto místnost byste také měli každý den větrat,

Délka spánku –  Snažte se každý den usínat a vstávat ve stejnou dobu. To stejné platí i o víkendu. Tělo má totiž rádo určitý rytmus a každé jeho porušení krutě trestá.

Jiné aktivity –  Jak jsme už zmínily, jiné aktivity než odpočinek, spánek a sexuální život, jsou v posteli zakázané. Měla by to být skutečně oáza klidu a rozhodně ne pracovna! Pobyt v ložnici (v posteli) také omezte pouze na dobu spánku a odpočinku.

Vzhled –  Ložnice by měla být světlá a vzdušná. Příliš tmavé nebo syté barvy mohou působit agresivně. V místnosti by také nemělo být příliš mnoho věcí –  různé sošky a dekorace jsou často jen lapače prachu a zbytečně odvádějí vaši pozornost. Čelo postele by mělo být naproti dveřím tak, abyste viděli, kdo do místnosti přichází. Minimalizujte hluk i světlo.

Před spaním

Pokud je to možné, vyhněte se večer těžkým či kořeněným jídlům. Nevhodné jsou také sladkosti (i když jedna kostička čokolády ještě nikoho nezabila) a rozhodně nechoďte spát hladoví!

I když si myslíte, že s vámi káva nic neudělá a kofein v ní už vám dávno nezpůsobuje nespavost, nepijte před spaním kávu, zelený čaj ani čaj černý. Odpoledne a večer byste se také měli zříct energy drinků, které kromě kofeinu a ostatních povzbuzujících látek obsahují také hodně cukrů.

I když se vám to nebude líbit, měli byste večer omezit pití alkoholu. Pokud jste zvyklí si každý večer dát tři piva nebo sedmičku vína, tělo přes noc nemá jinou práci než alkohol v těchto pochoutkách odbourávat, a vy se nemáte šanci kvalitně vyspat. Řada z nás bere alkohol po práci jako formu relaxu a vyčištění hlavy. Stačí ale dvě deci vína a sklenice vody. Věřte nám!

Právě večer se nám v hlavě honí nejvíce myšlenek. Práce, osobní život i věčné otázky typu: Pověsila jsem prádlo? Vypnula jsem troubu? Nenechala jsem někde jedno z dětí? Snažte se všechny myšlenky vytěsnit. Někdy pomůže přečíst si pár stránek knížky, někdy jeden díl oblíbeného seriálu. Všechny špatné a zneklidňující myšlenky a starosti musí pryč.

Pryč z postele musí také tablet, notebook i mobil. Radši si místo cvičení prstokladu protáhněte tělo jógou!

Pokud vaše porucha spánku (nespavost či časté probouzení se) trvá delší dobu a ani naše rady nezabírají, navštivte lékaře.